Az elektromos autók mélygarázsban történő elhelyezéséről

2024.02.01-től módosultak a Tűzvédelmi Műszaki Irányelvek.

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság által kiadott dokumentum nem kötelező érvényű, ám az abban megfogalmazott ajánlások alkalmazásával megfelelhetünk az Országos Tűzvédelmi Szabályzatnak, amely viszont már jogszabálynak minősül.

Az irányelvek módosítása érinti az elektromos járművek töltését, különösen épületekben, azaz mélygarázsokban, valamint az akkumulátorgyártás és -feldolgozás részfolyamatait is. A frissített irányelvek elérhetőek a Katasztófavédelem honlapján, ezen a linken, a csak az elektromos autókra vonatkozó dokumentum pedig itt olvasható.

Az új irányelvek részletesen szabályozzák, hogy mélygarázsokba milyen feltételekkel és milyen darabszámban telepíthetők elektromosautó-töltők, hogyan kell biztosítani a menekülési útvonalakat, hogyan kell gondoskodni a tűzzárásról.

A dokumentum alapvetően nyílt téren javasolja az elektromos járművek töltését, zárt helyen, például mélygarázsok esetén pedig megkülönbözteti a 20 gépjárműnél kevesebbet vagy többet befogadni képes épületeket, valamint a közösségi rendeltetésű épületek gépjárműtárolóit. Utóbbi esetben maximum 50 kW-os töltési teljesítményt ajánlanak.


(fotó: villanyautosok.hu - Kiégett elektromos autók egy Ljubljana-i mélygarázsban Fotó: Gasilska brigada Ljubljana (Ljubljanai Tűzoltóság)

A legenyhébb szabályok a maximum 20 autó tárolására szolgáló mélygarázsokra vonatkoznak, ezekben akár a konnektoros töltés is megengedett, de csak rövid időre, „vésztöltés” esetére, ezen kívül már meghatározzák az elektromos hálózat kiépítésének feltételeit és javasolják a fali töltő felszerelését.

A 20-nál több járművet befogadni képes garázsokban a konnektoros töltés már nem elfogadott, kizárólag fali töltők alkalmazhatók az elektromos járművek töltésére.

Mindkét esetben igaz, hogy a maximális engedélyezett töltési teljesítmény 22 kW és kizárólag váltakozó áramú (AC) töltők telepíthetők.

Érdekesség, hogy az elektromos rollerek, kerékpárok töltését sem javasolják lakóterekben, közösségi rendeltetésű helyeken, inkább arra kijelölt helyen, gépjárműtárolókban.


(fotó: villanyautosok.hu - Tesla Supercharger egy szálloda mélygarázsának -5. szintjén Varsóban (fotó: Nyers Tamás))

A közcélú létesítmények garázsaiban sem engedélyezett a konnektoros töltés, azaz fali töltőket kell kiépíteni, de a 22 kW-os AC töltés mellett az ilyen parkolókban már egyenáramú (DC) töltők is telepíthetők, de maximum 50 kW teljesítménnyel.

A műszaki szabályzat részletesen kitér a menekülési útvonalak biztosítására a kiürítési helyek számától függően, a tűzgátló falak kiépíésére, de még a vasbeton szerkezetek védelmére is.

Az akkumulátorok gyártására és tárolására vonatkozó tűzvédelmi előírások

Az akkumulátorgyárakra, akku-feldolgozó üzemekre vonatkozó Li-ion akkumulátorok gyártásával, tárolásával kapcsolatos speciális tűzvédelmi létesítési megoldások című dokumentum foglalkozik a tűzterjedés, valamint a robbanás elleni védelemmel, a beépített tűzoltó berendezések tervezésével és telepítésével.

A dokumentum sorra veszi az akkumulátorgyártás technológiai folyamatának lépéseit, így a kész akkumulátorokra vonatkozó előírások mellett tárgyalja az egyes alkotóelemek, alapanyagok segédanyagok tárolására és az akkumulátorok feldolgozására vonatkozó feltételeket is.

Az anyag foglalkozik az elektrolit folyadékok, EMC és DMC tárolására alkalmas tartályokkal, az elektrolit szállításával nyomás alatti csővezetéken, közúton és vasúton, utóbbi esetekben a lefejtőállomásokkal is. Meghatározzák az elektrolit kezelésére alkalmas helyiségek előírásait, szabályos kialakítását.

Az anód-/katódgyártás esetén a dokumentum kitér a robbanásveszélyes porok szállításának és raktári tárolásának, telephelyen belüli mozgatásának követelményeire, a bevonatoló technológia kialakításának feltételeire.


(fotó: villanyautosok.hu - Akkumulátor-gyártás a Peugeot üzemében Szlovákiában Nagyszombaton (Trnava))

A cellagyártás esetében meghatározzák a préselésre és vágásra vonatkozó előírásokat, a porelszívó berendezések előírásait.

A fóliák rétegzése, cellák összeszerelése, tokozása, hegesztése és a szivárgási vizsgálat során nem keletkezhet robbanásképes por, sem éghető folyadék gőze vagy gyúlékony gázok, és az elektrolittal való teletöltés feltételeit is szabályozza a dokumentum, és külön kitérnek a cellák gázmentesítésére, formázására, ledugózására és lehegesztésére.

Az akkumulátorgyártás folyamatában továbbhaladva a modulok gyártása során alkalmazott ragasztási és zsírtalanítási technológiával is foglalkozik a szabályzat, valamint kitér a hegesztés, szigetelési ellenállás teszt, kivezetések előkészítése, modul tesztek, modul lezárás technológiai lépéseire, végül az akkupakk gyártás technológiája is sorra kerül.